Akkurat nå jobber vi med å hjelpe både bedrifter og privatkunder med avdragsutsettelser og personlig rådgivning for å komme gjennom de utfordringene de opplever.

Dagens situasjon er spesiell og bankene vil gjennom denne også bli påvirket gjennom redusert inntjening og store tap. På denne måten vil vi også ta vår del av kostnaden for tiden vi er oppe i, men vi strekker oss så langt vi kan for å hjelpe kundene våre. Vi håper at vi med denne forklaringen kan gi en større forståelse for hvordan vi jobber og hvorfor vi ikke setter ned renta med en gang og med like mye som Norges Bank. 

Prising i dagens marked er en av de vanskeligste tingene vi gjøre. Bankens inntjening er forskjellen mellom hva vi låner inn penger til og hva vi låner ut penger til. Det siste styres av oss, men banken kan ikke endre renten hver dag eller hver uke. Dette er fordi bankene er pålagt en varslingsfrist fra renta besluttes endret, til rentene faktisk endres. Det er ingen varslingsfrist for å sette renten ned på utlån, da dette går i kundens favør, men det er varslingsfrist for å sette ned renten på innskudd; Den er hele to måneder. Og utlånsrenten og innskuddsrenten henger sammen. Resten av pengene må vi hente i det profesjonelle pengemarkedet. Dette er i hovedsak styrt av renten som bankene tilbyr hverandre (NIBOR) pluss et risikopåslag avhengig av den enkelte banks sikkerhet for sine lån. I dette markedet har rentenedgangen vært betydelig mindre enn nedgangen i styringsrenta fra Norges Bank.

Et viktig ansvar for bankene i samfunnet er å sørge for en prising som gjør at vi har et velfungerende bankmarked også fremover. Det er en forutsetning for at norsk økonomi skal komme gjennom denne utfordrende perioden. Norge er avhengig av et solid bankvesen som er rustet til å hjelpe kundene sine når det oppstår vanskelige situasjoner. Noen automatikk i renteendringer som følge av hva sentralbanken gjør, er det imidlertid ikke. Det er greit å være klar over i disse dager.

Finans Norge har laget en fin illustrasjons video som forklarer dette på en enkel måte om du ønsker mer informasjon. Se den her.

Det er også noen som har spurt hvorfor vi setter ned renten «inntil» 0,85 prosentpoeng. Denne formuleringen betyr i praksis at renten vil variere fra kunde til kunde og fra lån til lån. Dette henger sammen med at vi alltid vurderer hver lånesøknad individuelt. Hvilken pris du får baseres blant annet på betjeningsevne, sikkerhet og risiko. 

Alle kunder som får renteendring vil få beskjed i nettbanken om ny rentesats og nytt terminbeløp.
Renteendringen gjelder fra 14. april.

Ta kontakt med rådgiveren din eller send en e-post eller en melding i mobilbanken/nettbanken hvis du vil ha hjelp av oss.

På vegne av oss alle i HjartdalBanken;  vi er her for deg og vil gjøre alt vi kan for å hjelpe. Ta vare på hverandre.

Åse Kjersti Øverdal
Banksjef