Beskytt deg mot svindel med sunn fornuft

Å bruke kredittkortet på reise gir mange fordeler, inkludert økt sikkerhet. Skulle uhellet likevel være ute, så kan de fleste svindelforsøk stoppes ved å følge én hovedregel
– vær kritisk og bruk sunn fornuft. Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, så er det ofte det.

Fem gode tips til deg som skal på tur:

  • Velg alltid kredittkortet fremfor bankkort når du betaler i utlandet. Skulle du være uheldig, er det ikke dine egne penger som står på spill, men pengene du låner fra banken. 
  • Skjul PIN-koden din og ikke del kortinformasjon med ukjente.
  • La aldri kortet ditt være ubevoktet og vær forsiktig med å ta imot "hjelp" av ukjente mennesker når du skal ta ut penger i en minibank.
  • Husk å sette opp regionsperre i mobil- og nettbanken slik at kortet ditt ikke kan brukes i de delene av verden du ikke befinner deg i.
  • Sjekk at beløpet som står på bankterminalen matcher det som står på kasseapparatet og betal alltid i lokalvaluta.

Tips! Ønsker du flere tips for å unngå svindel? Sjekk ut denne siden fra Finans Norge.

Vi passer på kortet ditt døgnet rundt

Systemene våre overvåker og passer på kortet ditt 24/7 året rundt. Ved mistanke om svindel blir kortet ditt automatisk sperret med en midlertidig sperre og du vil bli bedt om å ta kontakt med oss så snart du kan. Da kan vi sjekke med deg om transaksjonene som virker mistenkelige skyldes ditt eget bruk eller svindel. Uansett hva utfallet blir er du alltid i trygge hender.

Hva gjør du hvis du blir svindlet?

Vi stopper hundrevis av svindelforsøk hver måned. Skulle du likevel bli lurt, kontakt oss umiddelbart. Sier du ifra fort nok, kan vi prøve å stoppe transaksjonene i tide. 

Kontakt oss alltid om du mistenker at noe ikke stemmer, da kan vi også varsle andre kunder som er i risikosonen. Sperretjenesten er åpen hele døgnet, hele året og du kan enkelt komme i kontakt med våre hyggelige saksbehandlere ved å ringe (+47) 915 03 850.

Nyt sommeren!