Slik melder du skade på reiseforsikringen
Med vår reiseforsikring er du sikret hvis uhellet rammer når du er på tur, men vet du hvordan du går frem når du skal melde skade?
Dette er det første du gjør hvis uhellet er ute
Det første du bør gjøre er å melde i fra om hendelsen på stedet og få en skriftlig bekreftelse på det som har skjedd.
- Tap eller skade under transport melder du til transportselskapet.
- Tyveri eller ran melder du til politiet eller reiselederen på stedet.
- Skade eller tap fra hotell, restaurant, flyplass eller lignende meldes til hotellet, restauranten osv.
Hva slags dokumentasjon bør du legge ved?
Selv om skadeoppgjøret er basert på gjensidig tillit er det fremdeles lurt å hente inn dokumentasjon som bekrefter skaden.
Dette kan være lurt å ha klart før du melder skade:
Hvis bagasjen din blir forsinket:
- PIR-rapport (Property Irregularity Report) fra flyselskapet som bekrefter forsinkelsen.
- Kvitteringer på utleggene du har gjort (husk å legge sammen summen på dem).
Hvis turen din blir avbestilt:
- Avbestillingsdokumenter fra reisearrangør eller flyselskap.
- Oversikt over hva du får refundert av reisearrangør eller flyselskap.
- Legeattest, hvis avbestillingen skyldes sykdom.
Hvis du blir syk eller utsatt for en ulykke:
- Dokumentasjon på alle utgifter, slik som lege, medisiner, taxi og lignende.
Hvis tingene dine blir stjålet:
- Tyveri av reisegods: skriftlig bekreftelse fra stedet det skjedde på.
- Frastjålet mobiltelefon: Bekreftelse på sperring av IMEI-nummer – du finner IMEI-nummeret ved å taste *#06#. Telefonen sperres hos politiet, som sender sperringsanmodningen videre til teleoperatøren.
- Oversikt over tapet med beskrivelse av type gjenstander, alder, modell og pris på gjenanskaffelse.
- Ved ødeleggelse eller innbrudd: husk å ta bilder av ødeleggelsene.
- ... og ikke glem å ta bilder av alle tingene som du har med deg på turen, i tilfelle de blir stjålet.
Hva hvis du blir syk på reisen?
Hvis du blir syk før reisen, kan du enkelt avbestille reisen og skaffe legeattest som bekrefter sykdommen.
Blir du syk på reise i utlandet anbefaler vi at du tar kontakt med vår forlengede arm, SOS International. Via deres døgnåpne alarmsentral får du hjelp uansett hvor du er i verden.
Hvis du blir syk på turen er det lurt å huske på dette:
- Følg legens anbefalinger.
- Si i fra til Eika eller SOS International dersom du blir lagt inn på sykehus eller hvis utgiftene antas å overstige 5 000 kroner.
- Få skriftlig bekreftelse fra legen om nødvendigheten av utgiftene som påløper, og om du har behov for å avbryte reisen.
- Ta vare på alle kvitteringer fra legebesøk, medisiner og andre utgifter relatert til sykdommen.
Lurer du på hvordan skadeoppgjøret fungerer på reise, kan du lese mer om det i denne artikkelen.