Koronaviruset - hva dekker forsikringen

Vi har stor pågang på telefonen, det er fint om du ikke ringer oss hvis det ikke er akutt, men bruker tjenestene våre på nett. Vi følger myndighetenes oppfordring og jobber også hjemmefra.

Har du helårs reiseforsikring?

Helårs reiseforsikring dekker kostnader til avbestilling av bestilte utenlandsturer

Har du bestilt reise før 12. mars med avreise i perioden 12. mars til 30. april kan du melde saken til oss på nett så snart det er klart om flyselskapet/reisearrangøren kansellerer reisen. Har du reise med avreisedato etter 30. april, ber vi deg vente med å melde saken.

Utenriksdepartementet (UD) oppdaterte sine reiseråd 3. april 2020.

UD fraråder nordmenn å reise ut av Norge, og at nordmenn som er i utlandet bør komme seg til Norge så snart som mulig.

Dette rådet har medført at de fleste utenlands flyvninger er innstilt. Flyselskapene refunderer bestilte billetter når flyet er innstilt. Mange hoteller holder også stengt. Disse hotellene refunderer for betalte overnattinger selv om din bestilling er en "ikke avbestillingsbar" overnatting.

 

Refusjon av utlegg i forbindelse med reise

Skulle du få utlegg som ikke lar seg refundere ber vi seg ta kontakt med oss. Vi dekker de utlegg du har som ikke blir refundert av reisearrangør (slik som flyselskap, hotell, reisebyrå med mer).

Vi trenger da en bekreftelse fra reisearrangør på at de ikke refunderer dine utlegg.

Vi dekker også merkostnader du har ved å booke om flybilletter for å komme deg hjem til Norge på en tidligere dato enn opprinnelig bestilt. Kontakt flyselskapet for ombooking.

Vi erfarer at de fleste turarrangører (inkludert flyselskap) har veldig mange forespørsler nå. Det kan være at de ikke behandler din avbestilling før noen timer før avgang. Vær trygg på at du får refusjon så lenge reisen er innstilt av arrangør, og reisen er bestilt før reiserådene ble gitt.

 

Avbestilling av reiser med avgang etter 30. april

For reiser med avgang etter 30. april ber vi deg vente med å melde saken. Dette fordi det er for langt frem i tid til at vi kan hjelpe deg.

 

Vi er her for deg

Kontakt oss på telefon 915 03 850 (tast 2) eller meld skade her - så finner vi en løsning.

Spørsmål og svar om din helårs reiseforsikring

Har du reiseforsikring gjennom kredittkortet ditt?

Dette bør du vite om kredittkortforsikringen når du sitter "koronafast" hjemme!

På grunn av koronautbruddet behøver mange å endre sine reiseplaner og avbestille eller endre allerede bestilte reiser. For å kunne avbestille uten at du eller noen i reisefølget er syk, trenger du en ordinær helårs reiseforsikring. Dette dekkes ikke av forsikringen inkludert i kredittkortet.
 
Foreløpig gjelder følgende i forbindelse med koronautbruddet (informasjonen oppdateres fortløpende)
•  Ved legeordinert karantene eller sykdom dekkes avbestilling av reise, dersom karantenetiden /sykdom hindrer avreise. Avbestilling som følge av UD sine reiseråd dekkes ikke av denne forsikringen.

Vi anbefaler deg å ta en titt på våre forsikringsvilkår og gjøre deg kjent med de ulike dekninger. 
Lurer du på hva forskjellen er mellom de ulike reiseforsikringer? Ta en titt på vår dekningssammenligning.

Behøver du å melde skade, kan du enkelt levere skademeldingen på nett.

Spørsmål og svar om din reiseforsikring via kredittkortet